Den svenska järnvägsbranschen har ett gemensamt mål om att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Dit är det just nu långt. Så här sena var tågen vid stationerna i Skåne län förra månaden.
Den svenska järnvägsbranschen har ett tydligt mål: att 95 procent av tågen ska komma fram i tid. Just nu har vi en bit kvar till det målet. Här ser du hur sena tågen var vid stationerna i Skåne län under förra månaden.
Av cirka 21 500 tåg som passerade stationerna i Skåne län i augusti var 1 618 tåg mer än fem minuter sena. Det innebär att 8 procent var sena, vilket är en bra bit över det nationella målet på högst 5 procent förseningar.
För att jämföra: 8 procent i augusti kan jämföras med 9 procent i juli och samma 9 procent i augusti 2024. Dessa siffror baseras på realtidsdata om tågavgångar och ankomster från Trafikverket, som Newsworthy kontinuerligt samlar in.
Nio av tio tåg i Skåne var pendeltåg. Bland dessa pendeltåg var dessutom bara 6 procent mer än fem minuter sena.

Den dagen med flest förseningar var söndagen den 10 augusti, då hela 16 procent av tågen var mer än fem minuter sena vid ankomst.
Det mest försenade tåget var tåg 345 som kördes av SJ EuroNight, på sträckan Stockholm C – Berlin Gesundbrunnen. Detta tåg var 7 timmar, 19 minuter och 20 sekunder försenat när det passerade Skåne län tidigt på morgonen måndagen den 25:e. Det senaste stationsmeddelandet från detta tåg löd: ”Sen tågvänd”.
Störst problem med förseningar under augusti hade SJ EuroNight-tågen mellan Stockholm C och Berlin. Samtliga dessa tåg (100 procent) var mer än fem minuter sena på denna sträcka med regelbunden trafik.
Generellt gäller:
Förseningar är minst på korta sträckor och störst på långa sträckor. Störst är förseningarna på de internationella nattågen till kontinenten. Ett undantag är pendeltågstrafiken runt Stockholm, där förseningarna är förhållandevis större med tanke på de korta avstånden.
| Sträcka (båda håll) | Bolag/tågtyp | Andel sena tåg | Genomsnittlig försening | Avstånd |
|---|---|---|---|---|
| Berlin–Stockholm C | SJ EuroNight | 100 % (21 av 21 tåg) |
1 timme, 57 minuter och 20 sekunder | 81 mil |
| Berlin Gesundbrunnen–Stockholm C | SJ EuroNight | 82 % (18 av 22 tåg) |
1 timme, 44 minuter och 26 sekunder | 81 mil |
| Hässleholm–Malmö C | SJ Snabbtåg | 41 % (11 av 27 tåg) |
9 minuter och 3 sekunder | 8 mil |
| Köpenhamn H–Stockholm C | Snälltåget | 40 % (21 av 52 tåg) |
7 minuter och 5 sekunder | 52 mil |
| Malmö C–Stockholm C | Snälltåget | 31 % (9 av 29 tåg) |
6 minuter och 2 sekunder | 51 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Snabbtåg | 28 % (217 av 784 tåg) |
9 minuter och 21 sekunder | 51 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ Nattåg | 21 % (6 av 28 tåg) |
9 minuter och 2 sekunder | 51 mil |
| Kristianstad C–Köpenhamn H | Öresundståg | 20 % (24 av 118 tåg) |
4 minuter och 5 sekunder | 11 mil |
| Hässleholm–Karlskrona C | Öresundståg | 19 % (4 av 21 tåg) |
3 minuter och 20 sekunder | 11 mil |
| Kalmar C–Köpenhamn H | Öresundståg | 19 % (112 av 605 tåg) |
3 minuter och 1 sekund | 26 mil |
| Köpenhamn H–Växjö | Öresundståg | 18 % (54 av 292 tåg) |
3 minuter och 7 sekunder | 19 mil |
| Helsingborg C–Malmö C | Pågatågen | 18 % (8 av 44 tåg) |
4 minuter och 10 sekunder | 5 mil |
| Karlskrona C–Köpenhamn H | Öresundståg | 16 % (163 av 1 011 tåg) |
2 minuter och 46 sekunder | 20 mil |
| Hässleholm–Älmhult | Pågatågen Exp | 15 % (6 av 39 tåg) |
2 minuter och 28 sekunder | 5 mil |
| Göteborg C–Malmö C | SJ Snabbtåg | 14 % (33 av 236 tåg) |
4 minuter och 18 sekunder | 24 mil |
| Malmö C–Stockholm C | SJ InterCity | 12 % (3 av 25 tåg) |
4 minuter och 8 sekunder | 51 mil |
| Helsingborg C–Hyllie | Öresundståg | 12 % (7 av 59 tåg) |
1 minut och 37 sekunder | 6 mil |
| Halmstad C–Köpenhamn H | Öresundståg | 12 % (11 av 93 tåg) |
3 minuter och 29 sekunder | 11 mil |
| Hässleholm–Köpenhamn H | Öresundståg | 12 % (16 av 139 tåg) |
1 minut och 53 sekunder | 9 mil |
| Hässleholm–Trelleborgs station | Pågatågen | 11 % (10 av 89 tåg) |
2 minuter och 28 sekunder | 10 mil |
| Helsingborg C–Köpenhamn H | Öresundståg | 10 % (108 av 1 053 tåg) |
1 minut och 51 sekunder | 4 mil |
| Köpenhamn H–Lund C | Öresundståg | 10 % (54 av 537 tåg) |
2 minuter och 1 sekund | 4 mil |
| Göteborg C–Köpenhamn H | Öresundståg | 10 % (93 av 945 tåg) |
1 minut och 47 sekunder | 23 mil |
| Kävlinge–Simrishamn | Pågatågen | 10 % (29 av 295 tåg) |
1 minut och 34 sekunder | 8 mil |
| Hyllie–Kristianstad C | Pågatågen | 9 % (5 av 54 tåg) |
2 minuter och 38 sekunder | 9 mil |
| Hässleholm–Svågertorp | Pågatågen Exp | 9 % (7 av 76 tåg) |
1 minut och 33 sekunder | 8 mil |
| Helsingborg C–Ystad | Pågatågen | 8 % (64 av 758 tåg) |
1 minut och 50 sekunder | 10 mil |
| Kungsbacka–Malmö C | SJ Snabbtåg | 8 % (3 av 36 tåg) |
2 minuter och 13 sekunder | 22 mil |
| Helsingborg C–Simrishamn | Pågatågen | 8 % (69 av 850 tåg) |
1 minut och 42 sekunder | 12 mil |
| Svågertorp–Älmhult | Pågatågen Exp | 7 % (4 av 56 tåg) |
1 minut och 8 sekunder | 13 mil |
| Kävlinge–Ystad | Pågatågen | 7 % (19 av 275 tåg) |
1 minut och 21 sekunder | 6 mil |
| Göteborg C–Helsingborg C | Öresundståg | 7 % (4 av 58 tåg) |
1 minut och 47 sekunder | 19 mil |
| Malmö C–Ystad | Pågatågen Exp | 7 % (2 av 30 tåg) |
1 minut och 7 sekunder | 6 mil |
| Malmö C–Simrishamn | Pågatågen | 6 % (4 av 65 tåg) |
1 minut och 20 sekunder | 9 mil |
| Göteborg C–Hyllie | Öresundståg | 6 % (3 av 51 tåg) |
1 minut och 13 sekunder | 25 mil |
| Lund C–Trelleborgs station | Pågatågen | 5 % (21 av 415 tåg) |
1 minut och 10 sekunder | 4 mil |
| Malmö C–Åstorp | Pågatågen | 5 % (3 av 61 tåg) |
59 sekunder | 6 mil |
| Alvesta–Hässleholm | Krösatågen | 5 % (1 av 21 tåg) |
1 minut och 6 sekunder | 10 mil |
| Kristianstad C–Svågertorp | Pågatågen | 5 % (5 av 106 tåg) |
51 sekunder | 9 mil |
| Hässleholm–Kristianstad C | Pågatågen | 5 % (6 av 129 tåg) |
1 minut och 3 sekunder | 3 mil |
| Hyllie–Lund C | Pågatågen | 5 % (3 av 65 tåg) |
58 sekunder | 2 mil |
| Kristianstad C–Trelleborgs station | Pågatågen | 4 % (44 av 990 tåg) |
1 minut och 18 sekunder | 10 mil |
| Karlshamn–Kristianstad C | Pågatågen | 4 % (13 av 336 tåg) |
1 minut och 12 sekunder | 5 mil |
| Hyllie–Malmö C | Pågatågen | 4 % (5 av 130 tåg) |
58 sekunder | 5 kilometer |
| Helsingborg C–Kristianstad C | Pågatågen | 4 % (12 av 331 tåg) |
1 minut | 9 mil |
| Malmö C–Trelleborgs station | Pågatågen Exp | 3 % (1 av 29 tåg) |
48 sekunder | 3 mil |
| Helsingborg C–Trelleborgs station | Pågatågen Exp | 3 % (1 av 30 tåg) |
44 sekunder | 8 mil |
| Helsingborg C–Hyllie | Pågatågen | 3 % (36 av 1 166 tåg) |
59 sekunder | 6 mil |
| Höör station–Trelleborgs station | Pågatågen | 3 % (18 av 587 tåg) |
1 minut och 5 sekunder | 7 mil |
| Helsingborg C–Hässleholm | Pågatågen | 3 % (35 av 1 218 tåg) |
42 sekunder | 7 mil |
| Lund C–Svågertorp | Pågatågen | 3 % (2 av 75 tåg) |
23 sekunder | 2 mil |
| Kävlinge–Malmö C | Pågatågen | 3 % (52 av 1 990 tåg) |
41 sekunder | 2 mil |
| Hässleholm–Växjö | Krösatågen | 3 % (15 av 579 tåg) |
52 sekunder | 10 mil |
| Hyllie–Åstorp | Pågatågen | 2 % (26 av 1 060 tåg) |
32 sekunder | 6 mil |
| Helsingborg C–Åstorp | Pågatågen | 2 % (5 av 211 tåg) |
31 sekunder | 2 mil |
| Simrishamn–Ystad | Pågatågen | 2 % (2 av 94 tåg) |
39 sekunder | 4 mil |
| Hyllie–Kävlinge | Pågatågen | 2 % (5 av 262 tåg) |
34 sekunder | 3 mil |
| Halmstad C–Helsingborg C | Pågatågen | 2 % (5 av 292 tåg) |
22 sekunder | 7 mil |
| Hässleholm–Markaryd | Pågatågen | 1 % (7 av 556 tåg) |
36 sekunder | 4 mil |
| Bromölla station–Kristianstad C | Pågatågen | 1 % (3 av 294 tåg) |
55 sekunder | 2 mil |
| Förslöv–Helsingborg C | Pågatågen | 1 % (13 av 1 329 tåg) |
20 sekunder | 4 mil |
| Hyllie–Höör station | Pågatågen | 0 % (0 av 28 tåg) |
11 sekunder | 5 mil |
| Höör station–Svågertorp | Pågatågen | 0 % (0 av 31 tåg) |
23 sekunder | 6 mil |
* Ett tåg räknas som försenat om det är minst fem minuter sent vid ankomst till stationerna i Skåne län.
