Skolresultaten i Ängelholm diskuteras – skillnader mellan skolor och sjunkande betyg i flera ämnen.
Stora skillnader i skolresultat – kommunen ser fortsatt utmaningar
Årsanalys visar skillnader mellan skolor och behov av nya åtgärder
Under senaste mötet i Familje- och utbildningsnämnden redovisades resultatanalysen för läsåret 2023/2024. Rapporten visar tydligt att det finns fortsatt utmaningar inom flera skolor i kommunen – både när det gäller betyg och behörighet till gymnasiet.
📌 Enligt protokollet (§111):
”Resultatanalysen för grundskolan 2023/2024 visar att det finns fortsatt utmaningar för vissa skolor.”
Stora skillnader mellan skolor
Analysen som nämnden fick ta del av visar att skillnaderna i resultat mellan olika skolor i kommunen är betydande, vilket väcker frågor kring likvärdighet och insatser.
Även det sammanvägda meritvärdet (betygspoäng) ligger lägre än tidigare år för flera skolor. Några skolor visar dock positiv utveckling, vilket också uppmärksammades i mötet.
Fokus på stöd och analys
Nämnden beslutade att godkänna rapporten och att fortsätta analysera resultaten. Inga specifika åtgärder beslutades under mötet, men frågan bedöms som viktig inför kommande planeringsarbete.
📌 Källa: Protokoll Familje- och utbildningsnämnden Ängelholm, 2025-08-28, §111
