Två gånger har Ängelholm varit resmål i På spåret. Händer det i år igen? Sannolikt inte. Vi försöker knäcka På spåret-koden.
Två gånger har Ängelholm varit resmål i På spåret. Kommer det att hända i år igen? Sannolikt inte. Vi försöker knäcka På spåret-koden.
Snart är vi på väg. På fredag startar den nya säsongen av På spåret i SVT. Om den geografiska spridningen liknar tidigare år kan vi förvänta oss 15 svenska orter som resmål.
På spåret har besökt Ängelholm två gånger, senast under säsongen 2011/12. Genom åren har programmet besökt 16 av 33 kommuner i Skåne län. Senast var det Lund och Malmö som fick besök, under förra säsongen. Av orterna i länet har Hässleholm väntat allra längst, senast besöktes den år 2001.

Men vart är vi på väg i år? Vad avgör om en ort blir ett resmål i På spåret? Det finns närmare 2 000 svenska tätorter som skulle kunna vara resmål, och hittills har 163 av dem varit med. Frågan är, vad har dessa orter gemensamt?
I flera år har Newsworthy samlat många datapunkter om dessa tätorter för att försöka knäcka På spåret-koden. Något är tydligt: Att ha en järnvägsstation ger viss fördel, men är inte avgörande. Av de 163 orter som varit med finns det järnvägsperronger i 129. Av de 34 utan järnvägsstation är det Visby som besökts flest gånger, sex gånger. Men det finns ännu omkring 350 orter med tågstation där programmet aldrig varit.
De mest besökta orterna är Stockholm, Göteborg och Malmö, med åtta resor vardera. Någon av dessa tre har varit med de flesta säsonger – fjolårets resor gick bland annat till Göteborg och Malmö. Storleken på orten spelar roll, inte bara för storstäderna. Endast 29 av cirka 1 700 orter med under 5 000 invånare har varit med, medan 48 av 58 orter med 25 000 invånare eller fler har dykt upp. De tio som inte varit med är kransorter, till största delen kring Stockholm. Större orter återkommer oftare – ju fler invånare, desto fler besök.

Däremot verkar faktorer vi kanske trodde betydde mindre: Till exempel sportframgångar. Vi ser ingen tydlig koppling till lag i högsta ligorna eller OS-medaljörer från orten. Trots Edsbyns rika bandyhistoria är den exempelvis inte besökt, liksom Storuman som har många OS-medaljörer.
Resmål i verkliga världen
Det verkar vara en fördel om orten är ett verkligt resmål. Sannolikheten att förekomma i På spåret ökar med antalet gästnätter per invånare i kommunen. Även antalet turistmål (räknat från Google Maps) på orten har betydelse.
Och inte helt oväntat: Det hjälper om orten har etablerade vitsar eller ordlekar kopplade till sig (t.ex. ”Från vilken stad kommer fågelinfluensan?” / ”Här-nös-and”) eller kluriga engelska översättningar (t.ex. ”Bay of eagleshield”).
Tidigare besök
En mycket viktig nyckel till På spåret-koden är om och när orten var med senast. Generellt dröjer det länge innan en ort återkommer. Men fjolårets säsong innehöll ett undantag när Lund återkom från säsongen innan. Det är första gången en ort varit med flera säsonger i rad.
Nya resmål är också ovanliga. När finallagen besökte Vansbro sist var det första gången på flera år — sedan säsongen 2021/22 har ett helt nytt resmål dykt upp.
Det talar för Ängelholm
Hur står sig Ängelholm i På spåret-koden inför årets säsong? Vår modell bedömer att Ängelholm troligen inte är ett av årets resmål. Det enda som talar för en comeback är att det gått 14 säsonger sedan senaste besöket.
I Skåne län är det Helsingborg som har störst chans att synas i årets säsong, enligt koden. Om det istället skulle bli en helt ny destination för programmet, är Svalöv bäst placerad – men andra nya orter i landet har lägre odds.
Som tittare lönar det sig ofta att gissa på stora och välkända orter. Newsworthys På spåret-kod tror starkt på Västerås, som är en större ort utan besök sedan 2017. Andra möjliga kandidater är Örebro, Linköping, Helsingborg och Trollhättan.